Jasnowłosa dziewczyna na tle sielskiej równiny, w tle ludowa pioseneczka. Dziewczyna odwraca się do kamery: ładna twarz, wokół oka rozległy siniec. Lata 50. ubiegłego wieku, Finlandia: brutalnie zamordowana kobieta, tłum ludzi na pogrzebie; kolejna zbrodnia: dwie dziewczyny, pogrzebane w płytkim grobie... Twórcy filmu zgromadzili na przestrzeni lat, od 50. ubiegłego stulecia do współczesności, drastyczne przykłady zbrodni i przemocy wobec kobiet. Od lat 90. zmienia się myślenie prawne i społeczne w kwestii przemocy domowej: gwałt w małżeństwie zostaje uznany za przestępstwo. W prokobiecym lobby trwają starania o przezwyciężenie sakralizowania domu i rodziny w każdym przejawie: dobrym, złym i zbrodniczym. Jasnowłosa dziewczyna, współczesne miasto, sielska ludowa pioseneczka...
O artyście
Anna Nykyri urodziła się w 1981 r., zajmuje się sztukami wizualnymi i reżyserią. Pracuje z ruchomymi obrazami w przemyśle filmowym, teatrze, sztukach wizualnych i telewizji. Tworzy filmy dokumentalne i filmowe instalacje wideo, przy użyciu filmu i materiałów archiwalnych. Tematy jej prac często dotykają polityki, zajmuje się zagadnieniami władzy i kontroli, strukturą właściwości propagandy: jej intencją jest tworzyć filmy tak, by dawały wrażenie tańczących obrazów, które wyszły spod ręki choreografa. Interesuje się również malarskimi właściwościami filmu – film jako obraz przestrzenny.
A shout – to touch – the silence (2009)