W tegorocznym Konkursie Europejskim, po raz kolejny odznaczającym się naprawdę wysokim poziomem, obejrzymy 24 realizacje twórców z 17 krajów. Produkcja wszystkich prezentowanych filmów zakończyła się w latach 2017-2018. W różnorodnej tematyce obrazów odbija się wielowarstwowa problematyka współczesnego świata.
Wszystkie tytuły zasługują na uwagę. Są to bowiem obrazy wyjątkowe, odważne w treści i nierzadko przekraczające granice klasycznego dokumentu. Jak zawsze po projekcjach odbędą się dyskusje z autorami konkursowych filmów, co stanowi stały element festiwalu. Bezpośrednie spotkanie widza i reżysera jest zawsze doświadczeniem intelektualnie inspirującym. W konkursie znalazły się cztery filmy francuskie i niemieckie, trzy produkcje z Polski, po dwie z Belgii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Austrii i Łotwy oraz po jednej z Włoch i Islandii. Nie zabraknie także koprodukcji, w których partycypowały Meksyk, Iran, Gruzja, Rosja, Cypr, Serbia i Chiny.
Poetyckie obserwacje włoskiej górskiej wsi pozwalają patrzącemu wkroczyć do innej strefy czasowej. Miejsce, w którym na powtarzalność czasu ma wpływ wspaniałość środowiska. Nie ma nic bardziej oczekiwanego niż to, co istnieje, co tworzy swego rodzaju medytacyjny cykl czasu, tempa i działań.
czytaj więcej
Jak dorasta się między nieobecnym irakijskim ojcem a dominującą żydowską matką? Targany przez wielkie przewroty współczesności Tim stara się, jak może, odnaleźć swoje miejsce na świecie.
czytaj więcej
Chon, członek plemiennej meksykańskiej społeczności Wirrárika, opowiada historię swojego kuzyna Faustina, syna szamana tubylczej osady La Mora w górach Nayarit. W 1980 r. Faustino ogłosił się bogiem i przywódcą duchowym społeczności. Wraz z uzbrojoną grupą zagrażał sąsiednim wioskom i terroryzował je. Gdy Chon zobaczył, jak jego kuzyn zabija członków ich własnej wspólnoty, uciekł z La Mora i zgłosił te zdarzenia policji w pobliskiej większej wsi Santa María del Oro.
czytaj więcej
Produkcja: UK 2015
Film opowiadający o żałobie dojrzałego mężczyzny po utracie bliskiej osoby utrzymany w stylistyce filmu grozy. W roli głównej Paul McGann, brytyjska gwiazda kina lat 80., którego znamy z „Mnicha” Paco Lary, „Tęczy” Kena Russella czy „Maklerów” Colina Buckseya.
czytaj więcej
Film, przedstawiający ośmiu mężczyzn odbywających długie wyroki, stara się pokazać zróżnicowany obraz więźniów. W centrum pełnego kadru frontalnego i w bezpośrednim kontakcie wzrokowym z kamerą mężczyźni opowiadają o swoim życiu w fizycznej i wizualnej izolacji. Animacje, powstałe w umysłach samych więźniów, tworzą drugi poziom filmu. Przedstawiają odległe i utopijne miejsca jako bardzo realistyczne tło społeczne bohaterów.
czytaj więcej
Na maleńkiej wyspie Nauru na Pacyfiku od 1906 r. wydobywano fosforan. Kiedy w latach 80. zakończyło się jego wydobywanie, wyspa zbankrutowała, a 80 procent jej powierzchni zostało niezamieszkałe. Nauru stała się pralnią pieniędzy. Obecnie Nauru uwikłana jest w „znikanie ludzi” – to tu znajduje się jeden z australijskich ośrodków zatrzymań imigrantów. Czworo informatorów opisuje zinstytucjonalizowane naruszanie praw człowieka w przybrzeżnym ośrodku.
czytaj więcej
Jako dziecko Carlotta nie spodziewała się, że ludzie dookoła niej mają twarze. Nie rozpoznawała nawet swojej własnej. Wiele lat później dowiedziała się o rzadkim nieuleczalnym deficycie swojego mózgu. W końcu to w sztuce znalazła sposób na to, by wreszcie siebie rozpoznała.
czytaj więcej
W São Luís zapada letnia noc, pełna tajemnic i pytań bez odpowiedzi.
- Kim jest Bóg? - pyta matka.
- To Georges! - odpowiada dziecko. Co myślą o tym babcia i przyjaciółka?
czytaj więcej
Sviatoslav Siruj jest liderem nacjonalistycznej organizacji w zachodniej Ukrainie. Wraz ze swoimi ludźmi propaguje ideologię zgodną z założeniami partii o nazwie Korpus Narodowy. Przemowy ideologiczne, lekcje w szkole, marsze i protesty są głównymi instrumentami jego aktywności. Marzenie o byciu „duchowym ojcem” dla swoich zwolenników motywuje go do walki o lepszą przyszłość kraju. A jest z kim walczyć. Wrogowie ojczyzny są nie tylko na wschodzie, ale także wewnątrz kraju i na zachodzie. Właściwą przyszłość Europy, według Svitoslava, mogą zapewnić tylko ukraińscy nacjonaliści. Walka już trwa, bo „nie ma dobra i zła, jest tylko sprawiedliwość”.
czytaj więcej
W tradycyjnej chińskiej kulturze Chińczycy nie boją się śmierci, za to bardzo troszczą się o miejsce, w którym będą żyli zmarli. Uważają, że świat zmarłych funkcjonuje tak samo jak świat realny: nadal trzeba zarobić na życie, a pieniądze są podstawową potrzebą. Z tego powodu Chińczycy co roku palą fałszywe pieniądze, wypełnione nieograniczoną wyobraźnią. Spalając je, wywołują imiona duchów, co sprawia, że banknoty ulatują na wietrze i są dostarczane zmarłym. Dzięki temu nie będą oni cierpieć na tamtym świecie. Ścieżka łącząca te dwa światy nie jest łatwa do przejścia. Nie wspominając już o paleniu swoich widmowych pieniędzy w Europie – bo jak mają one trafić aż do Chin i jakie przygody czekają na nie po drodze?
czytaj więcej
Były pracownik w kółko powraca do opuszczonej fabryki, w której pracował przez lata. Obserwując, jak odbywa swój dziwny rytuał w ubraniach, które kiedyś nosił, podążamy za nim labiryntem jego wspomnień.
czytaj więcej
Oparty na animacji film eksperymentalny opowiadający historię amerykańskiej pisarki Amy Lowell i jej pragnienia, by osiągnąć sukces w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Moja osobista historia jako artystki nakłada się na historię tej wielkiej poetki urodzonej w Bostonie w XIX w., rzucającej wyzwanie przestrzeni i czasowi: jej intelektualna furia, upór, ambicja i przeszkody, którym musiała stawić czoła. Film porusza w szczególności nieprzyjemny, stary jak świat temat: piętnowanie ciała kobiet. Amy nie była piękna, miała nadwagę, co dawało członkom intelektualnego kręgu poetów-mężczyzn, do którego uczęszczała, pretekst, by z niej drwić. Nazywali ją więc Hippopoetką – poetką-hipopotamem.
czytaj więcej
Twarz i oczy człowieka zachowują przeżycia lepiej niż jakikolwiek dokument czy zapisane wspomnienie. Szczególnie jeśli człowiek ten doświadczył tak wiele, jak znana dysydentka Lidija Lasmane-Doroņina. Właściwie nie myśli ona nawet o sobie jako o dysydentce. Odbyła trzy wyroki w więzieniach i obozach pracy – w sumie 14 lat – jako karę nie za podziemną walkę, ale za to, że miała czelność pozostać wierna swoim zasadom, przekonaniom i wierze. Nawet dziś, w wieku 91 lat, jej oczy są jasne i pełne życia patrzą na ten świat.
czytaj więcej
Polaku, kim jesteś? Próbą odpowiedzi na to pytanie jest filmowy kolaż, który łączy materiały archiwalne i współczesne, zdjęcia dokumentalne i inscenizowane, a wśród nich doniesienia prasowe, ogłoszenia towarzyskie, oferty sprzedaży i fragmenty przemówień. Nawiązując do rodzimej tradycji dokumentu kreacyjnego w ujęciu Wojciecha Wiszniewskiego, film pokazuje różne przejawy polskości: rytuały patriotyczne i religijne, codzienne obyczaje, ale także charakterystyczne pejzaże czy intymne wspomnienia z dzieciństwa.
czytaj więcej
Jaką rolę może odgrywać kultura, kiedy martwe ciała nie są chowane po śmierci, ale są używane do innych celów? „Snow Wite” przygląda się temu pytaniu, używając stalinowskich mauzoleów, wypchanych zwierząt w muzeach historii naturalnej i relikwii w kościołach. Jakiej formy opowiadania używa się, żeby ukryć działania i je przetłumaczyć?
czytaj więcej
Za potężnym 800-letni murem, w klasztorze Benedyktynek w podkrakowskich Staniątkach – najstarszym żeńskim klasztorze klauzurowym w Polsce, toczy się życie 12 sióstr (średnia wieku 70 lat). Mimo podeszłego wieku i zmieniającego w szaleńczym tempie świata poza klasztorem, każdego dnia starają się podporządkować swoje życie wymyślonej ponad 10 wieków temu regule „ORA et LABORA”. Nasze bohaterki – siostry Anuncjata i Benedykta, (w klasztorze od 40 lat), z właściwym sobie urokiem wprowadzają nas w rzeczywistość za murem, opowiadając o swoim życiu i podjętych w nim decyzjach. Pokazują nam świat klasztorny z wszystkimi jego odcieniami, zupełnie odarty ze stereotypu, często wzruszający i zabawny zarazem. To film o ciszy opowiedziany niezwykle głośno.
czytaj więcej
Całe rosyjskie miasto na wybrzeżu Oceanu Pacyficznego – Władywostok, czyli „Dominanta Wschodu” – użyte jako „scena” w ponad 80 widokach, z 350 muzykami zaangażowanymi do odtworzenia charakterystycznych dźwięków miasta – statków, armat, tygrysów syberyjskich, podziemnych prądów morskich.
czytaj więcej
Jedenastoletnia dziewczynka w Changsha, w Chinach, przygotowuje się, by zostać mistrzynią olimpijską. Jej pełne zrozumienie treningów i codziennego życia pokazuje nam dwie strony dzieciństwa poświęconego narodowi.
czytaj więcej
SYNAPTé jest częścią projektu TRAGEN.HZ, oratorium „wymazującego” zaprojektowane środowisko, skomponowanego z głosów zebranych w obozie w Calais. Gorzki głos: zanikanie artykulacji wokalnych, likwidacja społeczności żyjących w obozie. Jęki wyroczni, lament w poszukiwaniu pocieszenia, zmieniony głos pierwotny, głos werdyktu, który przekreśla, odkrywa i rekonstruuje te obrazy jako świadectwo długiej historii migracji i wojny.
czytaj więcej
Nawiązując do nieskutecznych prób stworzenia przynoszących zyski nagrań stockowych, filmowiec rozmyśla na temat absurdalnej, żmudnej i zabawnej strony bycia zamkniętym we własnej głowie bezrobotnym, samozatrudnionym freelancerem.
czytaj więcej
Dokumentalna impresja o Jurku Orłowskim – pozbawionym rąk rysowniku-amatorze. Obserwujemy go w więziennej celi, odsiadującego wyrok za kradzież oraz po wyjściu na wolność. Każda najdrobniejsza codzienna czynność jest dla niego walką o sprawność i godność.
Źródło: filmpolski.pl
Myślenie o znaczeniu nagrywania czegoś w kontekście istnienia. Co to znaczy kochać kogoś lub coś? Jak trzymamy się tego na wieki wieków? Wybuch nostalgii. Korzystanie z archiwów rodzinnych i własnych, aby zrozumieć powody robienia filmów.
czytaj więcej
Intensywna przyjaźń między Nestorem Basterretxeą i Jorgem Oteizą sprowadza ich do Irunu, w Gipuzkoi. Kupują tam mały kawałek ziemi na obrzeżach miasta, by zaprojektować i zbudować tam swój warsztat.
czytaj więcej
„Young & Beautiful” to wielościenny portret pokolenia oskarżonego o to, że nie chce dorosnąć; pokolenia przypartego do muru, by zaakceptowało beznadziejny świat i kraj w kryzysie, w którym ogłoszono, że jedynym sposobem na przetrwanie jest porzucić marzenia.
czytaj więcej
Rytuały treningowe perskich wojowników połączone z recytacją młodej dziewczyny, dochodzącej do ładu z nieuchronnie zbliżającą się kobiecością (film, zagrany przez kobietę, został nakręcony w dwóch miejscach w Iranie, w których obecność kobiet jest zakazana: w Domu mocy i publicznej łaźni dla mężczyzn).
czytaj więcej