W tym punkcie programu tradycyjnie podjęta zostanie dyskusja na temat przyszłości kina. Tym razem oscylować będzie wokół zanikającej granicy pomiędzy gatunkami filmowymi. Ich źródłem jest między innymi coraz szersze zastosowanie animacji i technik komputerowych w filmie. Trzyczęściowy wieczór rozpocznie Andrzej Wojdała, przedstawiając ilustrowaną konkretnymi przykładami subiektywną historię zastosowania w filmie wirtualnej rzeczywistości w czasie rzeczywistym na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Potem skoncentrujemy się na współczesnym zastosowaniu różnych technik animacji w kinie dokumentalnym. Pozornie odległe od siebie gatunki od kilku lat tworzą udaną symbiozę. W drugiej części wieczoru obejrzymy kilka filmów krótkometrażowych o nietuzinkowych rozwiązaniach technicznych, a następnie – w trzeciej części – porozmawiamy z Tomaszem Raczkiem i Bartoszem Wójcikiem o tym, co może wydarzyć się w filmie jutro.
Kurator: Bartosz Wójcik
Dyplomowany menadżer kultury, kurator, organizator i juror projektów artystycznych i festiwali filmowych, w tym od ponad dekady dyrektor artystyczny SEFF (do 2012 EFFD dokumentART); doktor nauk humanistycznych, wykładowca na Uniwersytecie Szczecińskim.
Kurator: Tomasz Raczek
Krytyk filmowy, publicysta, wydawca, wykładowca, dyrektor kanałów filmowych, twórca programów telewizyjnych i radiowych, autor i współautor książek o tematyce filmowej. Współpracownik gazet i czasopism, m.in. „Wprost”, „Rzeczpospolitej”, „Polityki”, „Filmu”, „Teatru”, „Ekranu”, „Kina”, „Cinemy”, „Playboya”, „The European” i „The Montreal Gazette”.
„Film a Wirtualna Rzeczywistość”
Wykład „Film a Wirtualna Rzeczywistość” opisuje, w jaki sposób i do jakich celów stosowano technologie wirtualne w przemyśle filmowym na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Nie będzie to przegląd technik tworzenia efektów specjalnych, których historia w filmie jest znaczne dłuższa, ale ilustrowana konkretnymi przykładami subiektywna historia zastosowania w filmie wirtualnej rzeczywistości w czasie rzeczywistym.
Andrzej Wojdała
Znany w międzynarodowej branży telewizyjnej od ponad dwudziestu lat. Były nauczyciel akademicki oraz autor wielu publikacji z zakresu grafiki komputerowej i wirtualnego studia telewizyjnego. Obecnie jest szefem zajmującego się technologiami wideo, grafiką oraz wirtualną rzeczywistością działu badawczo-rozwojowego firmy Avid Technology, a także dyrektorem jej polskiego oddziału.
Avid Technology Firma informatyczna, która trzydzieści lat temu zapoczątkowała nieliniowy montaż wideo. Do najbardziej rozpoznawalnych produktów należą: Pro Tools (montaż audio), Media Composer (montaż wideo), NEXIS (pamięć masowa), Interplay (zarządzanie bibliotekami wideo), Maestro (grafika). Ciągłe dążenie do poszukiwania nowych rozwiązań zaowocowało ponad 200 patentami i uznaniem w branży, o czym świadczą liczne nagrody – Oscary, Grammy oraz Emmy.
Na targu w Erywaniu przesympatyczny kupiec zabiera nas w niezwykłą podróż i dzieli się z nami nie tylko swoimi owocami i warzywami, ale przede wszystkim swoją historią. W towarzystwie ptaków odkrywamy niezwykłe życie tego człowieka, wypełnione niemal wszystkimi kolorami Armenii. Francuska reżyserka w fascynujący i wręcz bajkowy sposób dokonała połączenia kina dokumentalnego i animowanego, w którym nie brakuje elementów charakterystycznych dla kina podróży.
czytaj więcej
„The Deal” jest krótkometrażową, animowaną opowieścią o kojarzeniu małżeństw na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku na wschodnio-polskim pograniczu. Scenariusz jest oparty na fragmencie pamiętnika Mikołaja Smyka, dziadka reżyserki. Przedmioty występujące w animacji (autentyczna chusta, polskie oraz rosyjskie książki czy sam pamiętnik) pomagają usytuować historię w jej pierwotnym środowisku, wyrażają też atmosferę tamtych czasów. Film jest niezwykle osobistą refleksją na temat meandrów pamięci i rzeczy, które przywołują wspomnienia.
czytaj więcej
W 1973 roku Carl Sagan, znany amerykański astronom i popularyzator nauki, stworzył dla NASA specjalną płytkę, która miała pomóc w badaniach kosmosu w czasie misji Pioniera 10. To była pierwsza wiadomość ludzkości skierowana do cywilizacji pozaziemskich. Dziś, cztery dekady później, świat zaczyna tworzyć nową zbiorową wiadomość. Film Borisa Kozlova to rzadko spotykane połączenie filmu dokumentalnego, animowanego i eksperymentalnego, które zainteresuje nie tylko miłośników astrofizyki. Obraz był prezentowany na wielu międzynarodowych festiwalach (USA, Londyn, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Meksyk).
czytaj więcej