dokumentART 2013: 20.10.2013, Niedziela, 15:00
Kino Zamek, Korsarzy 34 (Gdzie to jest?)
Blok tematyczny: Konkurs Europejski
Program urbanizacji Chin pochłania 40% światowych zasobów cementu i stali. Kangbashi ma być ultranowoczesnym centrum administracyjnym, badawczym, finansowym i edukacyjnym, które przyćmi swoich poprzedników. Niedaleko Yumen rozpada się w beznadziei. Dwa opuszczone miasta, dwa przejawy megalomanii: jedno z nich postindustrialne, drugie ogarnięte obsesją na temat przyszłości. Wśród ruin pierwszego pasą się kozy, a największe i najpiękniejsze fontanny na świecie w drugim z miast są niemalże opustoszałe. „Miejsce stworzone przez człowieka” to dwulicowa opera, jak ogromna moneta, której strony zastępują niepokojące obrazy pełne cichej żałoby i bolesnej melancholii.
czytaj więcejKomedia z Appenzell o naiwnych i magicznych otchłaniach. Góry i echa odzwierciedlają naszą najskrytszą duszę. Komentarz szepcze i dramatyzuje, otwarta nienawiść turystów bierze górę i wywraca kamerę. Ekspresjonistyczny esej bada co góry robią nam i co my robimy w nich.
czytaj więcej72-letni Edward zrezygnował z życia 22 lata temu, aby osiąść na gruzowisku w centrum Wrocławia, gdzie żyje bez prądu, pieniędzy i bieżącej wody. Wybudował dom na skarpie, opiekuje się swoją najwierniejszą przyjaciółką, suką Tinką. Spędził wiele samotnych lat wytrwale wykopując malowniczą dolinę w swojej hałdzie, przenosząc setki ton ziemi w celu zabezpieczenia niszczejącej strony swojego gruzowiska.
czytaj więcejSkrzyżowanie dwóch prostych linii, nie tylko w akrobacji formuł, ale też gdy bierzemy pod uwagę perspektywę, leży w nieskończoności. Gdybyśmy stali na torach i patrzyli wzdłuż nich, iluzja optyczna i brak doświadczenia pomogłyby pokonać matematykę. A co jeśli dokładnie u naszych stóp znajdowałyby się niezliczone skrzyżowania niezliczonych torów i co jeśli nie wyglądałyby na proste, a cała ta plątanina zaczęłaby się obracać? Nie ufalibyśmy naszym zmysłom, nie wiedzielibyśmy, w którą stronę się zwrócić i to byłby koniec całej naszej nieskończoności. Żaden pociąg nie wyszedłby z tego bez szwanku.
czytaj więcej