dokumentART 2012: 14.11.2012, Środa, 14:30
Akademia Sztuki, pl. Orła Białego 2 (Gdzie to jest?)
Blok tematyczny: Czas dla konkurencji
9. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Eberswalde
Prowincja | Filmy dla prowincji – filmy o prowincji
6–13 października 2012
Każdy człowiek ma swój los. To, czy mieszka w Szanghaju, czy w Trampe nie ma żadnego znaczenia. Od narodzin do śmierci napotyka rozczarowania i spełnienia, stoi w pierwszym albo w ostatnim rzędzie, poszukuje szczęścia, a odnajduje życie. To właśnie pokazują filmy Festiwalu Prowincja, i to w sposób nieznoszący sprzeciwu: pomijając doświadczenia wojen i katastrof – nie da się powiedzieć, gdzie jest lepiej.
Prowincje znajdują się jednak pod presją, ich cywilno-społeczne słabości czynią je podatnymi na wszelkie możliwe formy nadużyć. Mimo tego potrafią zaskoczyć. W oddalonych od siebie przestrzeniach ciągle jeszcze istnieją kultury tętniące niesamowitą energią życiową.
Ekologia, ekonomia, a nawet wolność i prawo mają się kiepsko tam, gdzie znajdują się już tylko nieliczni mieszkańcy, skąd jednak pochodzą pożywienie i energia dla wszystkich. Nie oznacza to, że mieszkańcy tych okolic mają w swoich rękach również nasz los. Mogą oni jedynie dowiadywać się o procesach naszych czasów i opisywać je, a także próbować zachować i ochronić dla siebie przestrzeń na swoje własne wyobrażenie życia.
Aktualnie nie ma żadnego medium, które lepiej niż film wspierałoby porozumienie w tych kwestiach. Z zainteresowaniem i zaangażowaniem zarówno zespoły, jak i ludzie działający indywidualnie udają się na tereny prowincjonalne i towarzyszą żyjącym tam ludziom, aby zrozumieć ich doświadczenia i je nam przekazać.
To jest właśnie idea Festiwalu Prowincja: nie chodzi o wypełnianie żadnej niszy, ale o stworzenie niezbędnego ogniwa, które połączy Szanghaj z Trampe. Powstaje tu wiele filmów, a przy tym są to bardzo dobre filmy – krótkie i długie, animacje i dokumenty.
Zaprezentowanych zostanie 65 produkcji wybranych przez komisje programowe poszczególnych gatunków. W programie 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Eberswalde znajdą się filmy dokumentalne, krótkometrażowe filmy fabularne oraz animacje. W konkursie rozpisanym na różne kategorie wezmą udział przedstawiciele ponad 50 narodów. Twórcom filmowym zostaną rozdane nagrody w wysokości prawie 9 000 €.
Obok prezentowanych filmów dodatkową atrakcją festiwalu filmowego będą koncerty, wieczory autorskie, prezentacje multimedialne, a także wieczorne rozmowy w klubie festiwalowym oraz inne imprezy z programu ramowego.
Samotny wędrowiec dźwiga z wysiłkiem swój ciężar – masywny pień, balast, coś wykluwającego się. Kiedy jego jedyne towarzystwo – mały ptak – zostaje zmaltretowany przez kreaturę, która wyskoczyła z niesionego przezeń ciężaru, nasz bohater musi podjąć decyzję, czyje towarzystwo preferuje na swojej przyszłej drodze. (Odniesienie do tematu „prowincji” przedstawia się w opisie poczucia istnienia, które ukazane jest zarówno poprzez wewnętrzną, jak i zewnętrzną emigrację.)
czytaj więcejZmiany w Albanii zmusiły Loro Shestani do poddania się: jego żona nie żyje, jego córka – która jest na uchodźstwie we Włoszech – zapomniała o swoich korzeniach, nawet morze nie daje już ryb. Loro przekroczył już wiek średni i rozumie, że jego życie jest bezcelowe, nie radzi sobie z nowym światem. Tylko gołębie towarzyszą mu w jego samotności. „Ostatni dzień Loro Shestani” powstał w na podstawie wydarzeń, które miały miejsce gorącego lata w 1994 r. Pewnego popołudnia, oglądając mecz piłki nożnej w ramach Pucharu Świata organizowanego w USA, usłyszałem silną eksplozję w budynku stojącym naprzeciwko. Nadal pamiętam zaledwie kilka szybko przesuwających się klatek krótkiego lotu mężczyzny, który wysadził się w powietrze zanim przeleciał przez swój balkon na czwartym piętrze. Jako czarna plama kontrastowała z czerwonym tłem powstałym z jego własnej krwi.
czytaj więcejWyspę Tiengemeten odebrano niegdyś morzu i uformowano tak, by zapewnić żyzny grunt pod uprawę. W latach dziewięćdziesiątych podjęto decyzję, by pozwolić naturze spełnić swoje kaprysy na tej wyspie. Poczynienie planów, znalezienie zastępczych gospodarstw dla rolników i znalezienie funduszy zajęło 10 lat. W 2006 r. rozpoczęto „przeformowanie” wyspy. Wykopano drogi asfaltowe, by zrobić miejsce dla strumyków, ścięto drzewa i posadzono nowe, usunięto stare groble i stworzono nowe. Digna Sinke śledzi zmiany w krajobrazie na przestrzeni 13 lat, wspominając również zmiany w jej własnym życiu. Znaczącymi tematami filmu są tymczasowość i przejściowość.
czytaj więcej