dokumentART 2013: 21.10.2013, Poniedziałek, 19:30
Kino Zamek, Korsarzy 34 (Gdzie to jest?)
Blok tematyczny: Konkurs Europejski
Sukcesywne odsłanianie traumy, jakiej doświadczyła turecka rodzina Arslan z miasteczka Mölln w Niemczech. Coroczne rodzinne i środowiskowe spotkanie upamiętniające dzień tragedii – pożaru, w którym zginęło trzech członków rodziny. Ci, którzy przeżyli, próbują radzić sobie z nieszczęściem na wszelkie możliwe sposoby. Film pokazuje konkretny przypadek ludzkiego okrucieństwa i głupoty (sprawca sam jest ofiarą – przemocy rodzinnej i neonazistowskiej ideologii); jest też uniwersalną opowieścią o trudzie radzenia sobie z niezawinioną traumą.
czytaj więcejHistoria Grudnia '70 i Sierpnia '80. Tworzenie ruchu Solidarności, przedstawione poprzez nasyconą osobistymi i społecznymi emocjami, emanującą duchem opozycji z lat 70. i 80. w Polsce opowieść o hipotetycznej działaczce. Narracja toczy się zza kadru na tle archiwalnych fotografii. Na bazie wspomnień wielu kobiet Maj Hasager stworzyła jedną, spójną narrację, której węzłowymi momentami dramaturgicznymi są: zimny asfalt przed bramą stoczni i procesja mężczyzn, prowadzona przez bohaterkę opowieści.
czytaj więcejDziesięciominutowy efekt fascynacji możliwością produkowania czystego filmowego piękna, podszyty melancholią i upodobaniem do industrialnych budynków. Sekwencje fabrycznych wnętrz i pracy maszyn sprawiających wrażenie XIX-wiecznych zabytków, przeplatają się z obrazami latarni na tle zieleni, stęchłej wody, łuszczącej się farby i powybijanych szyb, przez które wpada światło słonecznego dnia.
czytaj więcejCornelia jest napięta i skupiona. Włącza laptopa i śledzi przebieg długich ciągów binarnych. Jej twarz jest coraz bardziej napięta, zaś uporczywie wbity w monitor wzrok zdradza maksymalną koncentrację. Ciąg binarny jedzie pod jej palcami w górę i w dól. „Jestem gotowa”, mówi Cornelia. Zera i jedynki wypełniają pokój. Rekord Cornelii Beddies to 2940 symboli binarnych zapamiętanych w ciągu 30 minut. Kod użyty do cyfrowej reprodukcji obrazu Williama Turnera „Burza śnieżna na morzu” liczy około 2 milionów znaków.
czytaj więcejNasycona kolorami i treścią, minimalistyczna w formie opowieść o ojcu-malarzu. Jego preferencje kolorystyczne zmieniały się w ciągu długich lat uprawiania sztuki. Malował tylko wieczorami, gdyż w dzień był księgowym. Nie lubił niczego wyrzucać. Nie lubił stosowania kar cielesnych. Opowieść o człowieku, zrealizowana poprzez przedmioty, których zwykł używać, i dla których wynajdywał własne zastosowanie.
czytaj więcej