Produkcja: TUR/FR 2014
Animacja, inspirowana wydarzeniami w Turcji, które miały miejsce wiosną 2013 roku. Seria demonstracji rozpoczęła się 28 maja na placu Taksim w centrum Stambułu. Protesty ogarnęły inne regiony i miasta Turcji. Bezpośrednią przyczyną ich wybuchu stał się plan budowy centrum handlowego w parku Gezi, obok placu Taksim w Stambule (Taksim Gezi Park). Protestujący okupowali park, powstało miasteczko namiotowe, liczba demonstrantów rosła. „Backward run” skupia się na pokazaniu dramatycznego rozpędzenia demonstracji i „reakcji” telewizji, pokazującej w tym czasie filmy dokumentalne o pingwinach i relacje z wyborów miss. W „Backward run” został użyty materiał dźwiękowy nagrany podczas protestu i pacyfikacji demonstrantów. „Film, który oglądacie, ocenzurował się sam.”
czytaj więcej
Produkcja: LVA 2014
Obraz łotewskiej stolicy oczami i uszami kotów. Podczas gdy media zajmują się sprawami bieżącymi, a mieszkańcy Rygi skupiają się na swoich codziennych troskach, koty są w całości oddane swym bezcelowym włóczęgom poprzez klatki schodowe, biura i mieszkania, podniośle obojętne wobec niedorzecznego zgiełku naszej cywilizacji. Wszędzie roi się od milczących świadków sprawiających wrażenie, że uważnie pilnują wszystkiego dookoła. Ta oda do kociego strylu życia bawi się pojęciem subiektywności w postrzeganiu otaczającego nas świata.
czytaj więcej
Produkcja: GER 2014
„Cities (Potential space)“ stanowi tematyczny kontekst dla potencjalnych przestrzeni w mieście. Otwieranie miejskich przestrzeni rodzi pytanie o stopień, w jakim życie może być kształtowane. Miasto nie jest świadome bezruchu – zmienia się, zatraca, wyłania się nowo, nieprzerwanie powstaje. Kształt, który miasto może przybrać, forma, jaką będzie miało w przyszłości – oto zagadnienia poruszane w filmie. Analizowane koncepcje to m.in. miejskie wizje i modele, przestrzenne i czasowe pasaże, granice, miejsca przejścia i progi. Materiały źródłowe dla „Cities (Potential Space)” to 9 prac fotograficznych, ukazujących miejskie doświadczenia z potencjalnymi przestrzeniami. Każde z miast jest opisane (w sposób podobny do „Le città invisibili” Italo Calvino) poprzez skoncentrowanie się na osobistym, emocjonalnym aspekcie życia miejskiego.
czytaj więcej
Produkcja: NL 2014
Geert Verbeke sprzedawał karmę dla zwierząt. Sprzedawał jej dużo, więc założył i rozwinął firmę przewozową. Pewnego dnia sprzedał z wyposażenia firmy to, co było zbędne, a zostawił to, co mogło być użyteczne w jego nowym życiu: kolekcjonera i aranżera wystaw. Od 2007 roku prowadzi fundację, kolekcjonując przede wszystkim surrealistyczne belgijskie kolaże i asamblaże. Jego zdaniem: „Surrealizm jest typowo belgijski. Jest naszą integralną częścią”. Kuba Szutkowski, zainspirowany charakterem kolekcji, miejscem wystaw i osobowością kolekcjonera stworzył dokument, przenoszący nas w łączącą surrealizm natury, sztuki i industrialu, przestrzeń.
czytaj więcej
Produkcja: NL 2014
W filmowym kolażu-eseju „Conversations” autorka filmu odkrywa ukryte znaczenia osobistego archiwum swojej babci. Obraz ma miejsce w kobiecym łańcuchu wspomnień. Film pokazuje, jak przedmioty mogą posiadać dodatkową, niespodziewaną płaszczyznę znaczeniową. Okazuje się, że wiążą się z żydowskim pochodzeniem babci. Film został skonstruowany jak książka – ma trzy rozdziały i kładzie szczególny nacisk na tekst oraz głos.
czytaj więcej
Produkcja: EST/LTU 2015
Mierzeja Kurońska u wybrzeża Litwy to miejsce ulegające nieustającym przemianom. Zachodzą one zarówno poprzez ludzką ingerencję, jak i w procesach od niej niezależnych, związanych z geografi czno-przyrodniczym charakterem tego obszaru. Film „Curonia” bada relację między artystą a środowiskiem mierzei poprzez proces odkrywania sprzężenia dźwięku i wsłuchania się w niego, a także poprzez proces koncentracji na nim. Efemeryczne elementy, materiały i obiekty, znalezione w eksplorowanym miejscu, organizują bogatą paletę do badań, prowadzonych zarówno metodą obserwacji, jak i poprzez działanie. Film nie dotyka tylko i wy-łącznie procesu słuchania, ale również obrazuje sposób po-strzegania środowiska, w którymżyjemy. „Curonia” powstała podczas artystycznej rezydencji, pod koniec 2011 roku oraz wiosną 2014 roku. Codzienne wycieczki po mierzei służyły badaniu miejsca, gromadzeniu materiału i tworzeniu.
czytaj więcej
Produkcja: LV/GER 2014
Daleko od centrum Rygi, rozdzielone zabytkowym lotniskiem (Spilve Airport), z przylegającymi doń działkowymi ogródkami, tkwią przedmieścia: Bolderāja i Daugavgrīva. To rodzaj społecznej wyspy czy biotopu – mieszanka bloków i pojedynczych domków jednorodzinnych, zagraconych podwórek, stoczni, doków, klubów jachtowych, akademii morskiej, starych fortów i koszar. Tutaj, gdzie Dźwina (Daugava) uchodzi do Zatoki Ryskiej, wędkarze zapełniają falochron podczas tarła szprot, a kombatanci świętują w pubie Dzień Zwycięstwa (День Победы).
czytaj więcej
Produkcja: SCT 2014
Robienie filmu w wieku 87 lat jest mało komfortową sytuacją. Kiedy dziadek Tweedie niechętnie przyjmuje nową dla siebie rolę filmowca, zostajemy zaproszeni do zbadania trudności w komunikacji pomiędzy generacjami, odkrywając przy tym niewypowiedzianą umowę, łączącą dzieci z dziadkami. Czy Tweedie zacznie patrzeć na świat inaczej przez soczewki obiektywu swojego 23-letniego wnuka? Czy po prostu zapyta, co będzie na deser?
czytaj więcej
Produkcja: PL 2015
Wkoło biało i mroźno. Wielka postać wyłania się zza śnieżnej kurtyny i rusza w drogę. Mija miasta, wioski, domy. Ląduje na szczycie góry, wśród sztucznych pająków i autodromów. „Figura” to surrealistyczna opowieść o tworzeniu mitu, o religijnym kiczu, o pragnieniu wielkości. Kto jest jej głównym bohaterem? Największy na świecie mieszkaniec Parku Miniatur Sakralnych: wielka, biała sprzeczność. Minimalistyczny film Katarzyny Gondek obywa się bez dialogów. Można go odebrać jako komentarz do frapujących meandrów polskiej - nie tylko religijnej - mentalności.
czytaj więcej
Produkcja: FI 2014
„Viikonloppulapsi” jest o marce i jej córce, które widują się tylko w weekendy. W dni robocze Tinja mieszka z ojcem i marzy o krowach. Dziewczynka tęskni za matką, która walczy z alkoholizmem, ale kocha córkę i pragnie kiedyś być w stanie żyć z nią normalnie. Gdy Tinja składa mamie wizytę życie staje się przygodą - przebierają się za duchy, tańczą i śpiewają dziwaczne piosenki. To melancholijna - choć prześmieszna - opowieść, która pozwala widzowi uświadomić sobie, że rzeczy nie zawsze są czarno-białe.
czytaj więcej
Produkcja: GRC 2014
„Interlude” to krótkometrażowy, poetycki dokument, który można uznać za esej filmowy. Tematem przewodnim jest góra Pelion, tworząca zakrzywiony półwysep między Morzem Egejskim a Zatoką Pagasyjską. Poprzez eliptyczną narrację, użycie słów-kluczy oraz kompletne unieruchomienie kamery, film podejmuje próbę estetycznej obserwacji przestrzeni, a także czasu, który upływa pomiędzy bezruchem a ruchem, bazując na subiektywnym punkcie widzenia reżysera.
czytaj więcej
Produkcja: NOR 2014
W tej animacji 3D, jak w każdym dobrym political fiction, wszystko jest możliwe. Ale też w przewrotny i ostry sposób dotyka rzeczywistości. Kolor placu w Moskwie to element jego nazwy, który przecież można zmienić (gdyby tylko Władimir Władimirowicz Putin zechciał). Autor zadedykował „Jealous guy” aktywistkom „Pussy Riot”, Edwardowi Snowdenowi, a także wszystkim działającym w trudnych i niebezpiecznych warunkach na rzecz praw homoseksualistów.
czytaj więcej
Produkcja: ESP 2014
W czerwcu 1943 roku niemiecki szwadron JU-88 zestrzelił samolot pasażerski niedaleko Cedeiry (Galicja, Hiszpania). Nikt nie przeżył. Wśród pasażerów była wybitna osobistość, Leslie Howard. Był Żydem, propagandystą antynazistowskim, hollywoodzkim dandysem. Historia często pisana jest zapomnianymi urywkami rzeczywistości. Oto opowieść o tym, jak mogła wyglądać ostatnia podróż Lesliego Howarda.
czytaj więcej
Produkcja: GER/ISR 2014
Od tysięcy lat pielgrzymi różnych religii odwiedzają Jerozolimę w celu doświadczenia czegoś transcendentalnego. Jednak niektórzy z tych pielgrzymów ulegają urojeniom – zaczynają utożsamiać się ze świętymi postaciami. Psychiatrzy zaczęli nazywać to „syndromem jerozolimskim”. Pan James żyje już w Jerozolimie jako Jezus od 5 lat. Bez domu, pieniędzy, czy butów, pełni swoje samozwańcze wezwanie. Zwracając uwagę jerozolimskich turystów, ten nowoczesny ewangelista nie obrał łatwej drogi - pojawia się bowiem coraz więcej ludzi uznających go za szaleńca oraz kwestionujących jego styl życia. Podążając za Panem Jamesem podczas jego pielgrzymki przez ziemię świętą, film pokazuje różnice i płaszczyzny społeczne, polityczne, kulturowe oraz religijne tego regionu.
czytaj więcej
Produkcja: IT 2014
„Mother-Rhythm” to wideo-kronika związku autorki z jej matką, opowiedziana eksperymentalnym, hybrydowym językiem, który łączy style kreatywnego dokumentu, rodzinnego repertuaru fotograficznego oraz sztuki performance. Projekt ten jest jak otwarty, artystyczny pamiętnik, który z biegiem czasu zbiera niespodziewane i heterogeniczne materiały w formie wideo, interwencji performatywnych, sztuki cyfrowej, tekstów, artefaktów, instalacji. Jest to eksploracyjna podróż w głąb autorki i z powrotem, przybierająca czasem formę psychomagicznego rytuału.
czytaj więcej
Produkcja: PL 2015
Bohaterem „Mów do mnie" jest uzależniony od marihuany dwudziestojednoletni Krzysiek, mieszkaniec ośrodka Monaru w Warszawie. Film nie jest kolejną narracją o uzależnieniu, lecz opowieścią o relacji bohatera i reżyserki; nietypowym przykładem tego, jak życie wnika w materię filmową, stawiając protagonistę i twórcę w trudnej sytuacji. To historia rodzącego się uczucia, walki ze słabościami, a także opowieść o dojrzewaniu do dorosłości. Temat, leżący na sercu wielu wybitnym dokumentalistom, znalazł w „Mów do mnie” zarazem uniwersalny, jak i pełen indywidualnego napięcia wymiar. Dokument opowiada o tym, jak twórczyni staje się protagonistką własnego filmu oraz o ciężarze odpowiedzialności i za siebie, i za druga osobę.
czytaj więcej
Produkcja: HR 2014
W 2013 roku Chorwacja wkroczyła w piąty rok recesji, a stopa bezrobocia sięgnęła 20%. Kraj przyłączono do Unii Europejskiej, lecz tego samego roku konserwatywni aktywiści wnieśli tam zakaz małżeństw homoseksualnych. Pomimo wszystkich tych wydarzeń, największym rozgłosem w 2013 roku., według chorwackich portali internetowych, cieszyła się tragiczna śmierć Dolores Lambašy. Młodej aktorce bardzo zależało na zdobyciu serc publiki, ale jej starania spełzały na niczym. Wszyscy uwielbiali ją nienawidzić. Film uwiecznia ostatni rok życia młodej aktorki oraz jej intensywne relacje z mediami.
czytaj więcej
Produkcja: FR 2014
Stare śródziemnomorskie mieszkanie było w zastoju przez 150 lat, jakby zamrożone w czasie. Mijają lata, podczas gdy pokolenia wracają do tego mieszkania na letnie wakacje. Film jest analizą zlewania się różnych czasów w przestrzeni mieszkania, splatając wizualną obecność zmarłych krewnych z ulotnymi widmami żywych członków rodziny. Urywkami głosów „Maybe Darkness” kwestionuje ludzki związek z rodzinną przeszłością i umiłowanymi miejscami.
czytaj więcej
Produkcja: IT 2015
Jeoffrey to afrykańskie dziecko cierpiące na rozszczep kręgosłupa i wodogłowie. Nie rusza się, nie jest w stanie utrzymać ciężaru własnej głowy i komunikuje swoje potrzeby przyciągając innych uwagę jękami lub uśmiechem. Jeoffrey spędza swoje dni na kanapie, leżąc na niej lub siedząc w rogu, gdzie matka zrobiła mu pewnego rodzaju gniazdo z kocyków. Jego choroba nie pozwala mu na osiągnięcie jakiejkolwiek niezależności. Z tego powodu kupno odpowiedniego urządzenia staje się bardzo ważne dla utrzymania poprawnej postury, co uniemożliwi rozwinięcie się innych zniekształceń i pozwoli Jeoffreyowi na udział w życiu rodzinnym. Chłopiec potrzebuje konkretnej pomocy, ale jak można mu jej udzielić na kenijskiej wsi pozbawionej podstawowych usług? „The Special Chair” odpowiada na to pytanie poprzez wyjątkowe doświadczenie.
czytaj więcej
Produkcja: DE 2014
Jak w wielu przypadkach, również tutaj chodzi raczej o aluzję niż opis. Tyczy się to także przedstawionych osób. Płaskie sylwetki ludzi. Ich głowy ukazane z profilu. Twarze bez wyrazu, formalne gesty. W tle odrobina codzienności: twarda, kanciasta, kamienna architektura, wyrastająca z papki kolorów i błota o odcieniach ochry, brązu i czerni. Pokazanie funkcji perspektywy centralnej. Wyidealizowane przedstawienie tropikalnego raju. O dziwo, nie ma tu żadnego absurdu.
czytaj więcej
Produkcja: ES 2014
Jest to intymny portret trzech więźniarek, mający formę tryptyku. Nie potrzebujemy wiedzieć, w którym więzieniu przetrzymywane są te kobiety, kim są, ani jak się nazywają. Po kilku ujęciach i zdawkowych wypowiedziach zdajemy sobie sprawę, jak się czują i, co ważniejsze, dlaczego wybierają milczenie. Obraz ten jest analizą zarówno wewnętrznych światów każdej z osadzonych, jak i ich subiektywnego doświadczania chłodnego świata, który je otacza. Jedyną wolną, otwartą, dostępną dla nich przestrzenią jest niebo, paradoksalnie jednocześnie nieosiągalne i nieskończone. Nawet wybrzmiewający śpiew ptaków zostaje uwięziony między murami zakładu. Natura, bujna i tajemnicza, pozostaje wykluczona za tymi murami.
czytaj więcej
Produkcja: GB 2015
Film jest wynikiem współpracy pomiędzy poetką słowa mówionego Leah Thorn a filmowcem Ewanem Golderem. „watch” korzysta z filmu „Super 8, poezji”, opowiadania i fotografii, aby powoli odkrywać główne znaczenie pamięci dla tożsamości oraz wpływ demencji na stosunki między ojcem a córką. Z niepokojącymi kompozycjami dźwiękowymi (autorzy muzyki to Lemez Lovas i Moshik Kop), „watch” jest dogłębnie osobistym i poruszającym filmem analizującym stratę, wrażliwość, przetrwanie i upamiętnianie.
czytaj więcej