Filmy
- Like Rats Leaving a Sinking Ship, 24'
Lirycznie przejmujący, a jednak opanowany, „Like Rats Leaving a Sinking Ship” to intymne dzieło łączące osobistą subiektywność z klinicznym obiektywizmem raportów medycznych, rzucając wyzwanie koncepcjom tych kategorii. Film oparty jest po części na ocenie psychiatrycznej autorki, na bazie której zdiagnozowano u niej zaburzenie identyfikacji płciowej (GDI) według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Oprócz dyskursu na temat wymaganych prawem dokumentów osób transpłciowych, są tu też jej osobiste zapiski, w których znajdujemy refleksję na temat natury wspomnienia – teraźniejszej interpretacji przeszłości – oraz wątpienie w możliwości istnienia spójnej narracji biograficznej czy filmowej. Podczas gdy poruszające obrazy niepostrzeżenie zlewają się z rodzinnym materiałem filmowym, wyłania się wielowarstwowa rzeczywistość, w której podział między prawdą a fałszem staje się nieistotny i zdezaktualizowany. Choć „Like Rats Leaving a Sinking Ship” mówi o tematach takich jak ogólne założenia na temat płci, czy też „powszechna wiedza” na temat osób transpłciowych, jest to jednak głęboka refleksja nad związkiem „jednostek anormalnych” z aparatami władzy, takimi jak państwo, prawo czy psychiatria.
Autorzy:
- The Voice of God, 9'
Gdyby Bóg zszedł na Ziemię i chciał zarobić na życie w Bombaju, najpewniej w niedługim czasie zostałby odnoszącym sukcesy lektorem filmów, użyczając głosu tysiącom filmów hindi, a także jeszcze bardziej licznym filmom dokumentalnym i reklamom społecznym w Indiach. Melodramatyczny dokument z lektorem w animacji poklatkowej powstałej przy użyciu długiego czasu naświetlania.
Autorzy:
- Conference, 8'
W tym groteskowym filmie stworzonym ze znalezionego materiału filmowego połączono zbliżenia 65 aktorów grających Adolfa Hitlera od 1940 r. do dziś na zasadzie ujęcie-przeciwujęcie. Ścieżka dźwiękowa stworzona została przez austriackiego kompozytora Bernharda Langa. Żadna inna postać w historii XX wieku nie była przedstawiana w filmie tak często i przez tylu różnych aktorów co Adolf Hitler. (Tylko Jezus Chrystus częściej pojawiał się w historii kina – ale ma przewagę ponad 50 lat). W tej groteskowej i osobliwej paradzie tożsamości Adolf Hitler zaprezentowany jest jak nieumarły, który uosabiany jest przez niepokojąco wysoką liczbę osób. „Conference” jest piątą częścią notatek Pfaffenbichlera o seriach filmowych na tematy filmowo-teoretyczne i -historyczne. Film należy też do serii poświęconej Charlesowi Chaplinowi, częścią której są również instalacje i filmy.
Autorzy:
- Reality 2.0, 11'
Krótki dokument animowany o związanej z narkotykami przemocy w Meksyku.
Autorzy:
- Ma, 14'
Jesienią 2002 r. oraz wiosną 2003 r. Gerard Harringer nakręcił eksperymentalny film krótkometrażowy „Ma” wraz z niemieckim performerem Borisem Nieslonym. Film jest o pieszej wędrówce od granicy czesko-austriackiej do Hallstatt. Sceny podróży przeplatają się z imponująco minimalistycznymi performance'ami i snami Borisa Nieslonego. Film koncentruje się na mężczyźnie, który wyrusza w bardzo samotną podróż. Droga, którą obiera prowadzi go z opuszczonej wsi na byłym pasie śmierci między Czechami a Austrią w góry. Ostatnia część jego pieszej wędrówki zaczyna się na obszarze wysokiego płaskowyżu na masywie Dachstein, jego podróż kończy się w Hallstatt. Tak, jak na ścieżkach australijskich aborygenów, rozplanowanych w formie pieśni („Songlines”), sny prowadzą bezimiennego bohatera i sprawiają, że wykonuje imponująco symboliczne czynności i rytuały. Ten obszar pomiędzy snem a rzeczywistością ma też swoje odzwierciedlenie w tytule filmu – „Ma”, co w języku japońskim oznacza „odstęp”.
Autorzy:
Goście:
- Tomasz Raczek
Krytyk filmowy i publicysta, wydawca, dyrektor kanałów filmowych Platformy „n”, autor programów telewizyjnych i radiowych. Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej. Wraz z Zygmuntem Kałużyńskim stworzył słynny duet recenzencki znany z zażartych sporów o filmy, prowadzonych zarówno w telewizji, jak i drukowanych w prasie i książkach. Laureat „Wiktora” oraz nagród za osiągnięcia w dziedzinie krytyki artystycznej. Publikował na łamach „Rzeczpospolitej”, „Polityki”, „Przeglądu Tygodniowego”, „Teatru”, „Filmu”, „Kina”, „Ekranu”, „Cinemy”, „The European”, „The Montreal Gazette”, „Pani”, „Wprost”, „Kina Domowego DVD”, „Tele Świata”.Twórca polskiej edycji „Playboya” i jego pierwszy redaktor naczelny. Recenzent teatralny i filmowy, kierownik literacki Teatru Komedia w Warszawie, Teatru Rozrywki w Chorzowie i Teatru Muzycznego w Gdyni oraz Zespołu Filmowego „Oko”. Współtwórca (wraz z Maciejem Ejsmondem-Mechowskim) Stowarzyszenia Przyjaciół Mireille Mathieu – LOŻA MM. Był wicedyrektorem TVP 2 i wykładowcą w Wyższej Szkole Dziennikarskiej. W 2002 roku wraz z Marcinem Szczygielskim założył Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego – wydawnictwo specjalizujące się w wydawaniu książek o mediach i pisanych przez ludzi mediów.Autor książek „Karuzela z idolami”, „Pies na telewizję”, „Karuzela z madonnami”, „Karuzela z herosami” oraz napisanych wspólnie z Zygmuntem Kałużyńskim: „Perłowej ruletki”, „Poławiaczy pereł”, „Pereł do lamusa”, „Alfabetu na 4 ręce” i pięciotomowego leksykonu filmowego „Perły kina”.czytaj więcej
Mapka dojazdu:
- The Voice of God, 9'
Program na 17.10.2013
- 12:00, Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, Wspólne Granice: „Borders our way”, reż. Jan Gogola
- 12:00, Radio Szczecin, Warsztaty medialne: Maciej Drygas
- 16:00, Zona Sztuki Aktualnej, Wystawa Gabriele Leidloff
- 16:00, Zona Sztuki Aktualnej, videoART: Ugly Casting 1.9.
- 18:00 - 20:00, Multikino Galaxy, Granice Kina: prowadzi Tomasz Raczek
- 19:00, Rocker Club, Festiwal muzycznych emocji: koncert Feng Szuja
- 20:30 - 23:00, Multikino Galaxy, Ekstraklasa: nieznane oblicze filmowe Martina Scorsese vol. 2