dokumentART 2013: 18.10.2013, Piątek, 17:00
Kino Zamek, Korsarzy 34 (Gdzie to jest?)
Blok tematyczny: Konkurs Europejski
Spadochroniarze lądują w Prowansji. Obrazy komentuje głos lektora o intonacji typowej dla propagandowych kronik filmowych z czasów II wojny światowej. Sekwencje walki przeplatają się ze scenami żołnierskiego odpoczynku. Kronika kończy się, klatki filmowe wędrują do tyłu. Znów oglądamy spadochroniarzy w Prowansji, lecz już z innym komentarzem – w konwencji telewizyjnego dokumentu na historycznym kanale. Aliancka operacja desantowa Dragoon rozpoczęła się 15 sierpnia 1944 roku lądowaniem w Prowansji.
czytaj więcejSlumsy Garib Nagar, dzielnica Bandra, Bombaj, Indie. Domek przy domku, kolorowe śmieci. Dwunastoletnia Rubina lubi to miejsce: „Życie tu jest fajne, naprawdę. (...) W każdym domku w sąsiedztwie jest ośmioro-dziesięcioro dzieci”. Dla Rubiny i jej rówieśników slumsy to jeden wielki plac zabaw. Mogą kąpać się w deszczu. Jednak Rubina wie, że każdy dom może popłynąć, a dorosły czy dziecko ciężko zachorować. Chce być aktorką, ale nie jest pewna przyszłości. Rubina Ali jest autentyczną mieszkanką slumsów. Zagrała w dwóch filmach. Pierwszym z nich był „Slumdog. Milioner z ulicy”.
czytaj więcejBüttel, Niemcy. Fragmenty „pustego” krajobrazu – z charakterystycznymi wiatrakami, żółtą skrzynką pocztową, stacją paliw. Industrial, przenośne domki budowniczych. Jedynym komentarzem jest wiersz Ulriki Almut Sandig, w którym słowo „Heimat” brzmi obco i pusto.
czytaj więcejDwie kobiety – dojrzała i bardzo młoda, symetrycznie ustawione względem siebie, symetrycznie ubrane. Młoda kobieta mówi o wchodzeniu w rolę, o tworzeniu postaci, budowaniu jej osobowości, o tym, jak staje się personą tej roli. Zaczyna mówić w trzeciej osobie: o aktorce, o sytuacji przesłuchania, o uczuciu bycia przezroczystym. Starsza kobieta patrzy w bok. Pełna napięcia autotematyczna sytuacja pomiędzy aktorką i specjalistką od castingu – rozegrana obrazem, krótkim monologiem i milczeniem.
czytaj więcejObraz poświęcony postaci Eadwearda Muybridge'a, który w latach 70. XIX wieku analizował za pomocą fotografii ruch galopującego konia. Jean-Michel Rolland rytmicznie powtarza dwa ujęcia marsylskiego toru wyścigowego. Nie ma tu piękna galopu. Trzask podczas pokonywania przeszkody nasuwa myśl o bezsensownym wysiłku i bólu, a skojarzenia z Muybridgem szereg pytań o technologię, ideologię, analizę, ewolucję i aktywizm.
czytaj więcejMaria odchodzi, łagodnie i spokojnie, w otoczeniu krewniaczek i przyjaciółek. Spokojne głosy kobiet wypełniają pokój – pokój z telewizorem, kaflowym piecem i świeczkami zapalonymi przy odchodzącej. Maria śpi spokojnie. Jej towarzyszki jedzą, śmieją się cichutko i cały czas rozmawiają. Maria odchodzi wśród ich przyjaznych i pogodnych głosów. Bardzo prosty dokument, zarówno w warstwie obrazu, jak i dźwięku, przepełniony jest spokojem, dyskrecją, szacunkiem do sytuacji i postaci; zarazem trafnie ujmuje tę graniczną sytuację oraz jej uczestniczki.
czytaj więcej